mandag den 19. marts 2012

Surdejsbrød på slum


Inden jeg gav mig i kast med at bage med surdej, bagte jeg stort set altid på slum og meget sjældent efter opskrifter. Den sidste tid har jeg fulgt opskrifterne temmelig nøje og må jo indrømme at der er kommet særdeles gode brød ud af det.
I lørdags blev trangen til at bage på slum alligevel for stor. Jeg lod mig inspirere af de opskrifter jeg har haft succes med og rørte en dej sammen. Brødet har jeg bagt i dag og det smager dejligt. Krummen er mere fast end de andre surdejsbrød, måske fordi jeg kom lidt for meget mel i (så i opskriften nedenfor har jeg angivet lidt mindre mel end jeg brugte).

Hvedebrød med gryn og frø
10 g gær (gerne økologisk)
5 dl vand
1 dl surdej
20 g havsalt
30 g hørfrø
80 g rug- eller havregryn (jeg brugte ruggryn fra Kornkammeret, hvor der er iblandet havre)
80 g grahamsspelt
125 g ølandshvede (kan erstattes med almindelig hvede)
400 g hvedemel

Gær røres ud i vandet. Derefter røres surdej i. De øvrige ingredienser røres i. Dejen skal æltes godt, gerne på maskine i ca 10 min. Hældes i en skål der er smurt med olie, dækkes med film og sættes i køleskabet i min 24 timer (jeg lod den står omkring 36 timer).
Når dejen har hævet, tages den ud på et meldrysset bord. Deles i to og formes hurtigt til to aflange brød. Du skal arbejde så lidt med dejen som muligt. Efterhæver i 1-2 timer og bages derefter ved 220 g i ca 25 min.

Tip
Når brødene skal have, sætter jeg dem på bagepapir. På den måde er det nemmere at få dem over på en bagespade, som bruges til at lade brødene glide ind på en bagesten der er opvarmet sammen med ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar