søndag den 29. juli 2012

Surdej - opfølgning

Det er lang tid siden jeg sidst har berettet om min surdej, derfor kommer der nu en lille opdatering på hvordan det går med den.
På billedet ovenfor ses en lystig boblende surdej og når den ser sådan ud, er der masse af gode celler til at lave et godt brød med.

Siden sidst er jeg begyndt at opbevare min surdej i køleskabet. Jeg blev lidt træt af at skulle røre i den hver eller hver anden dag og samtidig synes jeg, at der kom til at lugte lidt for meget af surdej der hvor den stod. Jeg havde læst om en der opbevarede den i køleskabet og kun rørte i den en gang om ugen, så det inspirerede mig til at prøve det samme.

Min erfaring er, at det fungerer fint at have den i køleskabet. Den kan sagtens holde sig i mindst en uge uden at blive omrørt og dermed er det også muligt at tage på ferie uden sin surdej!
Når du skal bruge af surdejen er der dog en lille forskel fra hvis den opbevares ved stuetemperatur. Den kolde surdej skal nemlig tages ud af køleskabet og stå nogle timer inden den er rigtig god.

Jeg plejer at gøre således:

Surdejen tages ud af køleskabet.
Halvdelen (eller så der er 2-3 dl surdej tilbage i glasset) kasseres.
Der spædes op med 3-4 dl surdejsopfrisker. Hvis du ved du skal bage meget, kan mængden evt øges.
Derefter skal surdejen stå nogle timer evt. natten over og den skulle så gerne se ud som billedet ovenfor.  og dermed være klar til brug.

Husk også at skifte til et rent glas jævnligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar