torsdag den 18. april 2013

Hjemmebagt rugbrød



Dette var et af de første rugbrød jeg bagte efter opskriften. Efterfølgende har jeg tilsat lidt mere maltekstrat, hvorved brødet bliver en anelse mørkere.

Jeg har det sidste stykke tid eksperimenteret med at bage rugbrød helt fra bunden. Tidligere har jeg med succes bagt rugbrød af rugbrødsblandinger, men vi var ved at køre lidt sur i den samme smag hele tiden, så det var på tide at prøve noget nyt.
Jeg søgte lidt efter opskrifter på rugbrød bagt med surdej og jeg har nu flere gange afprøvet opskriften her. Det er blevet ret godt og jeg er så småt ved at tilpasse opskriften lidt så det bliver mere mit eget brød.

Indtil videre har jeg tilpasset følgende:

Surdejen - lavede jeg med udgangspunkt i den surdej jeg allerede har. Det vil sige at jeg i stedet for kærnemælk, benyttede mig af min egen surdej. Jeg lod kun rugsurdejen står i halvandet døgns tid, da jeg ellers var bange for at den ville blive for sur

Halvvering af opskriften - da vi kun er to i husstanden kan vi ikke nå at spise to rugbrød (heller ikke selvom noget kommes i fryseren) inden der skal bages igen, derfor bager jeg kun ét brød af gangen.

Maltekstrat - jeg har erfaret at hvis der ikke kommes nok af dette i, bliver brødet meget surt. Jeg fik et godt råd om at malt er med til at neutrelisere den sure smag. Jeg bruger Rugbrødsmalt fra Meyers. Det er en tyktflydende sirup. Jeg bruger 2 tsk til ét rugbrød.

Øl - kan udelades og istedet erstattes med vand, hvis man ikke lige synes at man vil åbne en øl for den lille mængde der skal i ét brød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar