lørdag den 30. marts 2013

Stenalderbrød

Så blev det min tur til at lade mig rive med af stenalderbølgen. Det har egentlig været min plan længe, at skulle afprøve det såkaldte stenalderbrød. Ikke så meget fordi jeg er melforskrækket eller ikke vil spise brød (jeg elsker jo faktisk brød!), men mere fordi jeg synes det var spændende at afprøve noget nyt. Samtidig tiltalte kombinationen af en masse frø, kerner og nødder mig.

Jeg brugte opskriften her fra Politikken, som eftersigende skulle være den fra Kong Hans, hvor hele stenalder renæssancen startede.
Stenalderbrød
Brødet blev sådan set lækkert nok. Det er meget intens i smagen netop på grund af den store mængde kerner og nødder. Ligeledes er det også meget fedtet. Hvis jeg skulle bage det igen, ville jeg nok udskifte olie med vand (har set en anden opskrift hvor der var brugt vand i stedet for olie). 

En skive af gangen, mere har jeg ikke kunne klare. Derfor kunne jeg også straks se at det ville blive svært for mig at tygge mig igennem hele brødet og jeg overvejer derfor hvordan brødet kan udnyttes i andet bagværk. De gode kerner og nødder skulle jo nødigt gå til spilde og ende med at blive smidt ud.

Hvordan jeg får brugt brødet, kommer i et senere indlæg.

Sådan så dejen ud inden bagning.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar