onsdag den 3. april 2013

Koldhævede boller med stenalderbrød

Som du kan læse her, har jeg været igang med at bage stenalderbrød. Selvom brødet blev fint, måtte jeg konstatere at jeg ikke ville få spist hele brødet inden det blev for gammelt.
Jeg har derfor tænkt kreativt, så stenalderbrødet ikke skulle gå til spilde. Det kom der denne opskrift ud af:

Koldhævede boller med stenalderbrød, 18-20 stk
5 dl vand
ca 8 gram gær
1 dl surdej
300 g stenalderbrød - smuldres
250 g rugmel
ca 250 g hvedemel
1 spsk salt

Fremgangsmåde:
Ingredienserne tilsættes i nævnte rækkefølge i en skål. Der røres godt med en grydeske. Dejen skal være klistret, men ikke for tynd, ca som en tyk havregrød. Det kan være at der skal bruges lidt mere hvedemel, jeg er nemlig lidt i tvivl om præcis hvor meget jeg brugte.

Dejen stilles til hævning mindst 10 timer et køligt sted (køleskabet eller en kølig gang, som jeg bruger).

Derefter sættes dejen på bageplader med bagepapir. Jeg bruger to skeer til det og på den måde har jeg slet ikke fingrene i dejen. Pas på ikke at lave dej-klatterne for store.

Lad bollerne efterhæve ca 30 minutter og bag dem i forvarmet ovn 200 grader i 20-25 minutter. De smager bedst når de er kølet lidt af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar