onsdag den 26. juni 2013

Jordbærtærte

I søndags holdte vi Sankt Hans aften, og vi havde inviteret en håndfuld gæster. Vi havde gjort det så smart at man hver især skulle have noget med til aftensmaden.
Det eneste jeg selv stod for var lidt smør, nogle flutes, borddækning og så denne jordbærtærte til dessert.
Den færdige jordbærtærte, og min første hjemmelavede af slagsen.
Opskriften virker måske lidt uoverskuelig, men når man først er i gang går det nemt. Jeg bagte bunden dagen før, så den bare skulle pensles med chokolade og pyntes på dagen.

Opskriften er som følger:
Mørdejen:
100 g smør
150 g mel
50 g flormelis
1 æg

Smøret smuldres sammen med melet, flormelis sigtes i og til sidst tilsættes ægget. Det røres en ens artet masse og sættes på køl mindst 30 minutter.

Mazarinmassen:
150 g marcipan
100 g sukker
2 æg
100 g blødt smør

Marcipan og sukker røres sammen. Smøres røres i, og herefter æggene et af gangen. Melet kommes i til sidst.

Beklæd nu tærteformen med mørdejen og derefter mazarinmassen. Bag den ved 200 grader i ca. 25 minutter.

Vaniljecreme:
2 æg
30 g maizena
75 g sukker
2 tsk vaniliesukker
½ l. minimælk

2 dl fløde, pisket til skum til at vende i den afkølede creme.

Æg og maizena piskes, vanilie og sukker tilsættes. Pisk mælk i, og kog cremen op til den er tyk. Køl cremen af og vend den med pisket fløde skum.

Desuden:
ca. 100 g mørk smeltet chokolade
mindst 500 g jordbær, gerne flere.

Smelt chokoladen og pensel det på bunden. Fordel cremen på bunden. Jeg brugte ikke al cremen. Rens jordbærene og læg dem på tærten som du har lyst.
Efter min smag var der for få jordbær på min tærte. Den måtte også gerne have været i køleskabet inden servering, men ellers smagte den dejligt. Og jeg bager den helt sikkert igen.
Måske med en ny cremeopskrift næste gang, da den smagte lidt af maizena. Det vil tiden vise :o)

Jeg er så heldig at have en masse jordbær i haven, og jeg har allerede plukket 4 kg. Mums, det er så lækkert!
En skål fuld jordbær fra haven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar