tirsdag den 3. september 2013

Glutenfrie grovboller

Jeg har fundet denne opskrift på en blog der hedder Glutenfrie fristelser, hun har rigtige mange gode opskrifter, men jeg synes der er en fejl ved dem. Der står ikke hvilken slags glutenfrit mel der er brugt i dem, og det er en jungel uden lige for en ny i denne verden, at finde ud af hvilket mel man skal bruge, for der er virkelig mange forskellige slags!
Jeg har derfor gengivet opskriften herunder og skrevet hvilket mel og hvor meget jeg har brugt.


Til bollerne skal du bruge:
200 g blandede solsikkekerner, hørfrø, sesamfrø og græskarkerner
2 1/2 dl kogende vand

Bland vand og frø og lad det stå og trække i en time.

50 g gær
5 dl lunken laktosefri mælk
30 g fiber husk (jeg har købt det på apoteket)
2 spsk sukker
2 tsk salt
2 æg
2 dl revet gulerod
3/4 dl olie
150 g kikærtemel el. boghvedemel(kan købes i helsekost forretninger)
220 g orange finax (kan købes i fx. Bilka, Kvickly)
230 g Schär mix B - Breda mix (kan købes i fx. Bilka, Kvickly)

Gæren udrøres i den håndvarme væske, fiber husk tilsættes og røres grundigt. Lad det stå 5 min til husk’en er geleret.
De udblødte frø og de resterende ingredienser kommes i en røremaskine og røres i 10 min. Lad dejen hvile i ca 10 min., (dejen sætter sig og bliver mere fast når den hviler et øjeblik) mærk så på konsistensen, dejen skal have samme konsistens som frikadellefars, og lige akkurat kunne holde faconen til boller, hvis dejen er for tynd bliver de falde, og hvis for tyk bliver bollerne tørre. Hæld lidt mere mel i hvis du synes dejen er for tynd, der ville jeg bruge enten Finax eller Schär. 

Lad dejen hæve til dobbelt størrelse. Tænd ovnen på 200 grader(varmluft). Dejen skal ikke slås ned. Tag dejen op med en våd ske, og form boller med hænderne, som du dypper i vand. Der bliver ca. 24 boller fordelt på to plader. Lad dem hæve yderligere 15 min. Bag begge plader samtidig, efter ca. 10  byttes pladerne rundt, så alle boller bliver let gyldne. Bagetid i alt 15-20 min. Afkøl bollerne på en rist, og komme dem derefter i fryseren.

Glutenfrit brød holder sig bedste friskt hvis det kommer i fryseren og så bliver taget op når det skal spises. Men disse boller er faktisk også gode dagen efter.
Fantastisk gode og nemme glutenfri boller. Det bliver vidst en favorit herhjemme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar