onsdag den 25. september 2013

Løgranke

Jeg har haft rødløg i køkkenhaven i år. Løg er klar til at komme op af jorden når deres toppe vælter og lægger sig langs jorden. Her er det bare med at få løgene gravet op og tørret.
Du tørre løgene bedst en dag hvor solen skinner og det blæser lidt, men det vigtigste er at løgene ikke får regn og bliver fugtige.

Når løgene er tørret nogenlunde ind, kan man opbevare dem på forskellige måder. Jeg har valgt at flette en løgranke i år og hænge den op ude i vores garage.

Løgtoppene har jeg flettet ligesom man fletter en franskfletning, hvor man hele tiden tager en et løg mere med. Da jeg havde flettet alle løgene sammen, bandt jeg en snor rundt om den frie fletning i toppen. Jeg vil anbefale at lave fletningen på en flad overflade, sådan at den har noget at ligge på mens man fletter. Det er nemmest, at den bliver rimelig tung.

Når man gerne vil bruge at løgene, klipper man det ønskede antal løg fri nede fra på ranken, og så skulle resten gerne blive hængende fint.

1 kommentar:

  1. Er der nogen der kan hjælpe mig ang. almindelige hvidløg. Jeg er netop i gang med at høste mit lille hvidløgsbed, men hvordan fletter man dem?
    Venligst,
    Morten

    SvarSlet