mandag den 27. januar 2014

Fastelavnsboller og tilbage på banen.

Så er det vist på tide at jeg igen melder mig på banen med et blogindlæg. På den håndarbejdsmæssige front har jeg været igang med et større, tidskrævende projekt (mere om det på bloggen i løbet af nogle dage) og på den mere private front, er en stor del af min energi gået til den lille badutspringer der vokser i min mave og som snart melder sin ankomst. Jeg har ikke haft den store lyst til spændende eksperimenter i køkkenet, så bloggeriet gik lidt i sig selv for mit vedkomne.

Nu har jeg dog besluttet at melde mig tilbage på banen for en stund inden tid og overskud bliver en mangelvare:o)

Idag bagte jeg årets første fastelavnsboller. Jeg bruger en opskrift som min mor altid har brugt og jeg synes at det bliver de bedste. Sidste år eksperimenterede jeg med at reducere smørmængden samt at tilsætte lidt groft mel, men resultatet blev efter min mening ikke helt så godt, så jeg er tilbage ved den gamle opskrift og det er også den du får her:
Fastelavnsboller

Gammeldags fastelavnsboller (med creme) 24 stk

  • 200 g smør
  • 2 dl mælk 
  • 50 g gær 
  • 50 g sukker
  • 1 tsk salt
  • 1 æg
  • 500-550 g hvedemel
Smør smeltes ved lav varme. Heri hældes mælken, tjek at massen er lun inden den hældes i en skål hvor gær er smuldret. Rør til gær er opløst og tilsæt derefter de øvrige ingredienser. Hold lidt igen med melet, til du mærker hvor meget dejen har brug for.
Dejen æltes til en ensartet, klæbrig dej og stilles til hævning i ca 1,5 time eller til den er hævet til dobbelt størrelse.

Imens laves cremen:
  • 2 æggeblommer
  • 2 spsk sukker
  • 2 spsk mel
  • 2 dl mælk
Æggeblomme, sukker og mel piskes sammen. Derefter piskes mælken i og det hele varmes til kogepunktet under jævnlig piskning. Cremen skal koge et par minutter under omrøring og den skal være tykkere end da du startede, inden du stiller den til afkøling.

Når dejen er hævet tilstrækkeligt, deles den i to og hvert stykke rulles ud, så du kan dele det i 12 firkanter af ca 10x10 cm. På hver firkant kommes en lille klat creme og dejen lukkes grundigt omkring cremen. Her gælder det om at være omhyggelig, da cremen ellers vil sive ud under bagningen.

Bollerne sættes til hævning i ca 30 minutter og pensles med æg inden de bages i forvarmet ovn ved 220 grader i ca 10 minutter.

Tilsidst kan du pynte fastelavnsbollerne med glasur (fotografen var desværre ikke hurtig nok inden dem med glasur var spist!)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar