onsdag den 15. januar 2014

Glutenfrie kanelsnegle på bund

Mine glutenfrie-bage-eksperimenter er løbende i fuld gang, og jeg har faktisk selv "lavet" denne opskrift. Eller altså det vil sige, jeg har taget en alm. opskrift på kanelsnegle og lavet den glutenfri.
Jeg har bagt den to gange nu, og de er blevet lige gode begge gange.




Jeg bruger kanelsneglene til Jespers madpakke om fredagen, sådan at han kan få en "fredags basse" ligesom de andre plejer at få. For ham er det en super løsningen, og følelsen af ikke at kunne spise det samme som han før har kunne, er ikke så træls.

Du skal bruge:
Dejen:
1 pk. Gær
1 dl. Mælk
100 g smeltet smør
1 æg
1 tsk. Salt
2 spsk. Sukker
150 g Orange finax (denne mel er naturlig glutenfri)
100 g Jyttemel (naturlig glutenfri)

Remonce:
150 g smør
150 g brun farin
3-4 tsk. Stødt kanel

Gæren opløses i den lune mælke/smør blanding. Æg, salt og sukker tilsættes. Melet tilsættes og der æltes godt på røremaskinen mindst 10 min.  Jeg laver alt glutenfrit brød på røremaskinen.
Dejen er blød og fedtet, og skal nu hæve til dobbelt størrelse ca. 30-45 minutter.

Mens dejen hæver røre du remoncen sammen. Jeg plejer at gøre det med dejkrogene på min håndmixer, det er super nemt. Den skal helst være ret blød.

Beklæd et ovnfast fad på ca. 20*20 cm med bagepapir. Tag nu dejen ud på et rent bord, evt. smurt med lidt olie. Del dejen i to klumper en lidt større end den anden. Den mindste klump rulles ud så den passer i fadet. Det er kanelsneglenes bund. Den smøres med lidt mindre en halvdelen af remouncen.
Den større dejklump rulles ud til en firkant, og resten af remouncen smøres/fordeles her på. Den rulles nu sammen til en roulade og der skæres 12 snegle som lægges oven på bunden i fadet. De skal trykkes lidt flade, når de ligger på plads.

Hele kanelsnegle kagen efterhæver nu i ca. 30 minutter, og bages herefter ved 200 grader, i midten af ovnen i 30-40 minutter. De skal være lidt mere en lysebrune.
Fjern ''kagen'' fra fadet ligeså snart de er ude af ovnen og lad den køle af på en rist.



Tips: Jeg fryser sneglene ned, lige så snart de er kølet af efter bagningen. Fredag morgen tager jeg så en op, kommer den i en bøtte og når det er blevet formiddagstid/snegletid giver Jesper den ca. 1 min. i mikrobølgeovnen og så er den som nybagt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar